PLAY play  Media Player  |  Flash
128 kbps
PRÁVĚ HRAJE

Upoutávky + Bleskovky

Vox – komba, která Vám dají hlas
19.6.2015

 Památného léta roku 1986 odpadl ze železné opony další významný kus, který nevydržel příval silných melodií, ostře zvonivé kytar y Briana Maye a mocného hlasu Freddieho Mercuryho, kteří na koncertě skupiny Queen v Budapešti rozehráli vystoupení vpravdě legendární. 80 000 návštěvníků maďarské zastávky Magic Tour 86 si tak mohlo ještě naposledy užít Queen ve vrcholné formě, než byl Freddie oslaben zákeřnou chorobou, na kterou o pět let později umírá. Krom úžasného hudebního výkonu a až neuvěřitelně chytlavě složených kompozic, si návštěvníci koncertu mohli odnést i naprosto neobvyklý zvukový zážitek, za který mohl jednoduše fakt, že si Queen přivezli ozvučovací a nástrojovou aparaturu, jaká se v celém Východním bloku prakticky nedala najít. Esenci britského zvuku si diváci mohli vychutnat i díky jedinečnému charakteru nástrojovky Briana Maye, které vévodily, krom slavné podomácku vyrobené kytary, zejména komba Vox AC30, které Vám kytary.cz chtějí v tomto krátkém povídání představit.

Historie těchto komb začíná ovšem už mnohem dříve a to neméně slavně.
Když v roce 1958 vyjel na své první turné Cliff Richard, bylo jasné, že se zrodila nová hvězda. Kritika ani fanoušci nešetřili nadšením a mladý Cliff se svou doprovodnou skupinou The Shadows bořil koncertní sály, a tak nebylo divu, že dobový tisk pro něj často používal pojmenování „britský Elvis Presley“. Tomu ostatně odpovídala i reakce fanoušků či spíše fanynek, jejichž frenetický jekot se ozýval prakticky po celé Richardovo vystoupení. Na tuto situaci ovšem záhy reagoval kytarista The Shadows Hank Marvin, který zašel za výrobcem své nástrojové aparatury, společností JMI (Jennings Musical Industries), že jejich model Vox AC15 již svou hlasitostí nestačí, a že by to na rozjeté dámy chtělo větší kalibr. A toho roku se začínají psát skutečné dějiny značky Vox, protože hlavní konstruktéři přišli nejenom se silnějším kombem AC30, ale i celkově novým konceptem ozvučovacího aparátu do kterého přichází tzv. top boost obvod, který ve spojení s využitím lampových elektronek definoval rockový zvuk britských ostrovů. Ostatně není divu, že po The Shadows sáhli po kombech Vox i Rolling Stones, Yardbirds, The Kinks, Mark Knopfler, Tom Petty, Pete Townshend a zejména The Beatles.


Beatles se totiž stali dvorními propagátory značky Vox, která je na jednotlivá turné i nahrávání vybavovala tím nejnovějším, co její laboratoře vytvořily. Každý z hráčů získal unikátní model Vox komba, ze kterého se většinou stala sériová záležitost, nicméně Beatles měli tu čest uvézt podobné novinky jako první. A ostatně i Beatles samotní zařadili model AC30 do svého kmenového nástrojového fondu. Zajímavým modelem nástrojové aparatury, který s Beatles souvisí je tzv. Super Beatle, což byla speciální verze zesilovače AC 100, který se mohl pochlubit do té doby netradičním a silným osázením 4x 12‘. Tento model však nebyl příliš úspěšný, nicméně na krátkou dobu se stal vyhledávanou pódiovou rekvizitou na koncertech The Monkeys, kteří z jeho „prázdné“ verze vyskakovali na pódium.


Rok 1968 však značce Vox příliš nepřeje, protože britské trhy náhle zcela mění spanilá jízda nového dravějšího aparátu, který se stal ikonou tvrdé kytarové hudby. Z malého obchůdku s bicími v Londýně, vlastněného jistým Jimem Marshallem se stává celosvětový kolos v podobě značky Marshall, který sází na výrobu levnější a hlučnější, dokonce bychom řekli neurvalejší verze luxusních Fender aparátů. Značce Vox ani neprospělo několik neúspěšných obchodních kontraktů a tak byla na konci 70.let prakticky před krachem. V osmdesátých letech ovšem kytarový rock zažívá svůj další příchod, čímž se oklikou vracíme ke Queen a příběhu jejich kytaristy Briana Maye, který si něžné siláky Vox volí jako erbovní aparáty pro svou velmi specifickou kytaru. Díky nárůstu popularity značky Vox do ní na začátku 90.let vstupuje strategický investor – japonský hudební gigant Korg. Ten rozjíždí novou výrobu dalších modelů Vox, jako dnes velmi oblíbený Vox AC30C2X či ekonomický Vox VT80. Samozřejmostí jsou i retro a sběratelské modely jako je například Vox AC15HW1. Asi není potřeba zdůrazňovat, ž e tyto verze slouží jako adekvátní náhrada za velmi drahé originální aparáty z šedesátých a sedmdesátých let, jejichž cena může dnes jít až do stovek tisíc.


Ať už hrajete jakýkoliv styl, nebo se o hraní na kytaru teprve zajímáte, jedno je jisté. S kombem Vox si kupujete nejen unikátní charakter, ale i kus historie rockové hudby, kterou tato značka pomáhala utvářet. Když si uděláte příjemné odpoledne v prodejně kytary.cz v Praze nebo v Brně a přijdete při zkoušení aparátůk Voxům, je jisté, že si je zapamatujete, a že budete mít určitě nějaký čas o čem přemýšlet. Ani moderně hrající kytaristé se nemusejí obávat zkusit si zapojit celý svůj setup do Vox komb, však vzpomeňte na legendární sólo Briana Maye „Brighton Rock“, ve kterém představuje schopnosti procesorů Eventide na zvuku Voxů. S aparáty Vox zkrátka žádné limity neexistují.

 

 
Klik.tv INTERPROJECT Partner OSA www.bratriwebu.cz - tvorba webových stránek, grafické práce, reklama Intelis